FUNKTIONELLE BEVÆGELSER

Mennesket har altid stået, siddet, kastet, trukket, løftet, skubbet, klatret, løbet, hoppet osv. Alle disse bevægelser er funktionelle bevægelser, der er med til at gøre dig stærkere, men reducerer også dine skader. Traditionel fitness anvender maskiner i stedet, der hindrer dit naturlige bevægelsesmønster. De bevægelser vi laver i CrossFit, er naturlige funktionelle bevægelser, og derfor styrkes de funktioner, som du bruger i din hverdag. 

Funktionelle bevægelser involverer mange led og muskelgrupper, og genererer kraft fra kroppens kerne, og ud til arme og ben. I CrossFit bruger vi disse bevægelser med høj intensitet, og er en effektiv måde for dig at opnår de bedste resultater på inden for både styrke, udholdenhed og fedtforbrænding. Funktionel træning tager altså udgangspunkt i, hvad du skal bruge din krop til, og som følge af det, udvikles dine muskler. Du vil træne med fokus på bevægelserne, ikke musklerne.

 


INTENSITET

CrossFit er især blevet kendt for træningens høje intensitet. Træningen er kort og effektiv, fordi man prøver at nå mest muligt arbejde på kortest tid. Vi arbejder med høj intensitet i omkring 10-25 min. Den intense træning gør, at vi ikke kan arbejde i længere tid. De funktionelle bevægelser hjælper med at opnå den høje intensitet, da man aktiverer flere muskelgrupper og led i en øvelse.

Den høje intensitet i træningen er den direkte årsag til, at du opnår gode og hurtige resultater. Det giver markante forbedringer i forhold til din kondition, styrke og øger fedtforbrændingen. På grund af den høje intensitet, er det også nok for dig at træne en time et par gange om ugen.

 


VARIERENDE

CrossFit varierer både i varighed, bevægelser, gentagelser og vægt. Træningen
varierer med mange/få gentagelser, vægt/uden vægt, hurtigt/langsomt.
Den store variation gør, at du får trænet hele kroppen og forbedret din
styrke, udholdenhed, balance og stabilitet på samme tid. Dette gør også, at du
sjældent får skader i CrossFit, da vi træner kroppen på mange forskellige måder, 
og ikke overbelaster en bestemt muskelgruppe konstant.
Den store variation i CrossFit er også en stor motivationsfaktor, fordi du bliver altid udfordret på en ny og sjov måde.